Ce a început ca un vis în anul 1919 s-a transformat într-o religie pentru o mână de oameni de pe o insulă lovită aproape zilnic de cutremure. Invenţia germanului Felix Wankel, deşi perfectibilă, a avut o viaţă lungă şi frumoasă în familia Mazda. În rândurile ce urmează rememorăm 45 de ani de căsnicie fericită între motorul rotativ Wankel şi modelele Mazda.
Primul prototip cu inimă rotativă a luat fiinţă în 1957, când germanii de la NSU au prezentat prototipul DKM. Câţiva ani mai târziu, în 1961, preşedintele Mazda, Tsuneji Matsuda, devine interesant de invenţia lui Wankel şi semnează un parteneriat tehnic cu cei de la NSU.
Rezultatul nu întârzie să apară: în 1967, Mazda lansează prima maşină din istorie cu motor Wankel cu două rotoare – Cosmo Sport. Cu o cilindree totală de 982 cmc, motorul Type 10A producea 111 CP la 7.000 rpm şi un cuplu de 130 Nm la 3.500 rpm, ceea ce-i permitea sportivei japoneze să atingă o viteză maximă de 185 km/h – impresionant pentru 1967.
Mazda Cosmo Sport
După Mazda Cosmo Sport a venit, în 1968, coupe-ul R100 – unul dintre primele modele Mazda exportate în Statele Unite ale Americii, unde a cunoscut un succes nesperat.
Încrederea în noul motor începuse să crească, astfel că în anul 1969 Mazda a lansat primul model Luce cu motor Wankel. Denumit Mazda Luce R130, coupe-ul desenat de Giorgetto Giugiaro a primit un propulsor rotativ de 1,3 litri ce producea 127 CP şi 172 Nm. Luce R130 e singurul model Mazda cu motor Wankel şi tracţiune pe puntea faţă, ceea ce face din el o piesă de colecţie foarte rară.
Mazda Luce R130
În 1971, japonezii lansează modelul RX-3, disponibil atât ca berlină cu patru uşi, cât şi sub formă coupe. Sub capotă, Mazda a ales să monteze acelaşi propulsor 10A de 982 cmc de pe Cosmo Sport, ceea ce a dus la performanţe mai mult de cât decente – sprintul de la zero până la 100 km/h dura doar 10,8 secunde.
Trei ani mai târziu, în 1974, debutează primul şi singurul pick-up din istorie cu motor Wankel – Mazda Rotary Pickup (REPU)
Mazda Rotary Pickup (REPU)
Apoi, în 1978, Mazda prezintă prima generaţie a unui model care va deveni un jucător foarte important în lumea auto, mai ales în grupurile pasionaţilor de tuning – RX-7.
Prima Mazda RX-7 a primit un propulsor 12A cu două rotoare şi o cilindree totală de 1.146 cmc. Potrivit datelor tehnice, puterea maximă era de 106 CP/4.000 rpm, iar cuplul de 142 Nm era atins tot la 4.000 rpm. După şase ani de viaţă, RX-7 a fost echipat cu un motor îmbunătăţit – 13B – de 1,3 litri ce dezvolta 137 CP şi 183 Nm.
Prima generaţie Mazda RX-7
Anii ’80 au adus cu ei febra turbo, iar Mazda nu a stat în tribune, ci a intrat în joc cu toată forţa. Astfel, a doua generaţie Mazda RX-7, lansată în 1986, a primit acelaşi motor rotativ 13B de pe prima generaţie, doar că de data aceasta propulsorul a fost dotat cu un turbocompresor twin-scroll ce a urcat puterea până la 202 CP. Deşi era cu 363 kg mai greu decât predecesorul său, noul RX-7 a fost lăudat de presa auto din lumea întreagă.
A doua generaţie Mazda RX-7
La sfârşitul anilor ’80, Mazda şi-a încercat norocul cu motorul Wankel şi în sporturile cu motor. În 1988, japonezii participă la Le Mans cu două prototipuri 767 cu motoare Wankel cu patru rotoare ce dezvoltau aproape 600 CP. Deşi nu au câştigat faimoasa cursă de anduranţă, prototipurile japonezilor au demonstrat că motorul rotativ poate fi folosit în motorsport şi au bătut calea pentru succesul din 1991. Atunci, Mazda a câştigat cursa de 24 de ore de la Le Mans cu prototipul 787B, ce avea un motor Wankel cu patru rotoare de 2.622 cmc. Denumit 26B, motorul ce a adus victoria producea aproximativ 700 CP.
Mazda 787B, câştigător la Le Mans în 1991
Primul model Mazda cu motor Wankel cu trei rotoare – Eunos Cosmo – a debutat în anul 1990. Cu o cilindree de 2,0 litri, propulsorul 20B-REW dezvolta 304 CP şi 406 Nm. Legea japoneză a limitat coupe-ul Mazda la o viteză maximă de 180 km/h, însă fără limitator putea atinge cu uşurinţă 250 km/h. În total, doar 8.875 de exemplare ale modelului Mazda Eunos Cosmo au fost construite vreodată.
Trei ani mai târziu, în 1993, Mazda lansează cea mai cunoscută maşină cu motor rotativ din lume – a treia generaţie Mazda RX-7. Poreclit „Batmobile” de pasionaţi, al treilea RX-7 a primit un propulsor Wankel 13B-REW ce dezvolta 255 CP la lansare, ajungând să producă 280 CP spre sfârşitul vieţii din 2002.
A treia generaţie Mazda RX-7
Motorul de pe a treia generaţie Mazda RX-7 a fost primul propulsor cu două turbocompresoare secvenţiale exportat din Japonia. Dezvoltat în colaborare cu Hitachi, sistemul twin-turbo de pe RX-7 era compus din două turbocompresoare mici – unul pentru turaţii joase şi celălalt pentru partea superioară a turometrului.
Deşi nu se mai produce de mai bine de zece ani, a treia generaţie Mazda RX-7 e cunoscută şi acum ca fiind una dintre cele mai dinamice şi echilibrate maşini din istorie.
În 2001, cu un an înainte de oprirea producţiei la RX-7, Mazda prezintă în premieră mondială noul RX-8. Doi ani mai târziu, în 2003, succesorul lui RX-7 intră în producţie cu motorul rotativ aspirat natural Renesis 13B-MSP de 1,3 litri cu două rotoare de 654 cmc. Disponibil în două variante de putere – 193 CP şi 231 CP, propulsorul Renesis a ajuns să câştige premiul de cel mai bun motor al anului 2003.
Mazda RX-8
RX-8 a fost ultimul model de serie Mazda cu un motor Wankel, însă asta nu înseamnă că mariajul dintre Mazda şi invenţia lui Felix Wankel s-a sfârşit. Japonezii au declarat că lucrează la un înlocuitor pentru legendarul RX-7, care ar putea vedea lumina zilei undeva în 2017. Noi nu putem decât să sperăm că se vor ţine de cuvânt, fiindcă lumea are nevoie de o nouă Mazda cu motor rotativ, orice ar avea de comentat criticii.